info@tabarroki.com

۱۲۰ میلیون دلار خودروی ساخته شده وارد کشور شد

به گزارش خبرگزاری مهر،در نشست دوازدهم اعضای هیأت نمایندگان اتاق تهران، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک، گزارشی از نحوه تعیین ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی ارائه کرد. او اعلام کرد که آمار صادرات برق، خدمات فنی و مهندسی و نفت از ماه گذشته به آمار صادرات افزوده شده است. عوامل مختلفی از قبیل سیاست تجاری، ارزی، قیمت‌های جهانی، توان رقابتی و تحریم در افزایش و کاهش حجم مبادلات اثرگذار است. در عین حال، نوعی بیش‌اظهاری و کم‌اظهاری در واردات و صادرات مشاهده می‌شود. به همین دلیل، گمرک تلاش می‌کند با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی به سمت واقعی‌سازی ارزش‌ها حرکت کند. رسیدگی به ارزش کالاهای صادراتی با استناد به ماده ۱۶ قانون امور گمرکی، ماده ۲۲ آئین‌نامه اجرایی، از طریق استعلام ارزش از نهادهای دولتی ذیربط، انجمن‌ها و اتحادیه‌های غیردولتی ذیربط و طرح در کارگروه ارزش کالاهای صادراتی و ثبت در سامانه انجام می‌شود. در پایان، رضوانی‌فر اعلام کرد که در ۱۰ ماهه امسال ارزش صادرات معادل ۴۰.۵ میلیارد دلار و ارزش واردات ۵۴.۳ میلیارد دلار برآورد شده است و اعضای کارگروه ارزش کالاهای صادراتی متشکل از نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت، بهداشت، صمت و جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، انجمن‌ها و تشکل‌های ذی‌ربط، سازمان توسعه تجارت و گمرک است.

دلایل تمایل به کم‌اظهاری و پیش‌اظهاری در ارزش کالاهای صادراتی

تمایل به کم‌اظهاری و پیش‌اظهاری در ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی اغلب به دلایل مالی و تجاری برمی‌گردد. در صورت کم‌اظهاری، صادرکننده می‌تواند مالیات و عوارض صادرات را کاهش داده و درآمد بیشتری کسب کند. از سوی دیگر، در پیش‌اظهاری، واردکننده ممکن است با کاهش مالیات و عوارض واردات، هزینه‌های خود را کاهش داده و سود بیشتری به دست آورد.عوامل مختلفی مانند تعهد برگشت ارز، استفاده از مجوزهای واردات در مقابل صادرات، استفاده از تسهیلات بانکی، جوایز صادراتی، تعرفه‌های گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، تحریم‌ها و عدم دسترسی به اطلاعات گمرکی می‌توانند به عنوان دلایل تمایل به کم‌اظهاری یا پیش‌اظهاری در ارزش کالاها مطرح شوند.با توجه به اینکه دسترسی آزاد به اطلاعات گمرکی در خصوص مبدا واردات کالاها به دلیل حساسیت‌های مربوط به تحریم‌ها وجود ندارد، فعالان اقتصادی باید با دقت به قوانین گمرکی پایبند باشند و از منابع قانونی برای حفظ شفافیت و رعایت قوانین استفاده نمایند.

۱۲۰ میلیون دلار خودرو ساخته شده وارد کشور شد

به گفته رئیس‌کل گمرک، طی ده ماه گذشته، مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار از خودروهای ساخته شده وارد کشور شده است. او همچنین اعلام کرده است که امکان راه‌اندازی مسیر آبی در گمرک برای گمرک‌های تخصصی وجود دارد و ایجاد مسیر آبی برای شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز آغاز شده است. همچنین، افزایش چشمگیر حمله‌های سایبری به سامانه گمرک و کاهش ماندگاری کالاها در بنادر و گمرکات کشور نیز از جمله موضوعات مطرح شده است. این اظهارات نشان می‌دهد که گمرک ایران در حال آماده‌سازی برای پذیرش طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی از اتاق تهران برای بهبود خدمات پشتیبانی، آزمایشگاه‌ها و سامانه‌های خود است.

افت قیمت جهانی محصولات پتروشیمی

رئیس‌کل گمرک در ادامه به تراز منفی تجاری بدون احتساب صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد. او دلیل کاهش ارزش صادرات غیرنفتی کشور را افت قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی دانست و اعلام کرد که صادرات ۴۲ میلیون تن فرآورده‌های پتروشیمی کشور با افت ارزش نزدیک به ۳۲ درصد مواجه شد که بر کاهش ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور اثرگذار بوده است. آمار مربوط به صادرات نفت طی ۱۰ ماه امسال، ارزش ۳۰ میلیارد دلاری، صادرات برق ۳۰۰ میلیون دلار و تجارت چمدانی نیز حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده و با احتساب صادرات این سه حوزه، تراز تجاری کشور طی ۱۰ ماه امسال ۱۷ میلیارد دلار مثبت و بدون احتساب صادرات نفت، برق و تجارت چمدانی و خدمات فنی و مهندسی، تراز تجاری منفی ۱۴ میلیارد دلار است.

admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *