info@tabarroki.com

صادرات ۳۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلاری نفت طی ۱۱ ماه

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران، اعلام کرد که تعداد بخشنامه‌های صادر شده در حوزه تجارت خارجی در ۱۱ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش به این معناست که تعداد بخشنامه‌های صادر شده در این دوره به ۱۱۹ بخشنامه کاهش یافته است، نسبت به ۲۵۰ بخشنامه در دوره مشابه سال قبل. همچنین، معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت که تنها ۳ بخشنامه حوزه تجارت خارجی در بهمن ماه امسال صادر شده است.در زمینه حجم تجارت خارجی کشور، حجم کل تجارت (صادرات و واردات) با احتساب صادرات نفت خام و خدمات فنی و مهندسی به ۱۳۸ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار رسیده است، که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲.۷ درصد افزایش داشت. همچنین، با احتساب صادرات نفت خام و خدمات فنی و مهندسی، تجارت خارجی کشور بیش از ۱۹ میلیارد دلار مازاد داشت.با توجه به تأکید رویدادگران بر شفافیت و نمایان ساختن تصویر دقیق‌تر از وضعیت اقتصاد و تجارت خارجی کشور، آمار صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی به آمار صادرات کل کشور اضافه شده است.

رضوانی‌فر درباره آمار صادرات غیر نفتی به استثنای صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی اعلام کرد که در ۱۱ ماهه سال جاری، ۱۲۴ میلیون و ۷۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است. از این مجموع، ۳۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار نفت و یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی را تشکیل داده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که مجموع صادرات کشور در این دوره به رقم ۷۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار رسیده است.با توجه به اظهارات رضوانی‌فر، حجم کالاهای صادراتی بدون در نظر گرفتن صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی، نسبت به سال قبل به لحاظ وزن ۱۱.۴۲ درصد افزایش و از حیث ارزش ۸.۸۷ درصد کاهش داشته است.رئیس کل گمرک ایران با اشاره به تجاوز ۱۹ میلیارد دلار از صادرات نفت به تجارت خارجی، بيان کرده است که تجارت خارجي کشور بدون در نظر گرفتن صادرات نفت، ۱۵ ميليارد دلار کسري داشته است. همچنین، تأکید شده است که شيب منفي كسري تجاري بدون نفت در بهمن ماه كاهش يافته است.با توجه به آمار اعلام شده، سه قلم عمده کالای صادراتی شامل گاز طبيعي مایع شده با 3 ميليارد دلار، پروپان مایع شده با 2.8 ميليارد دلار و متانول با 2 ميليارد دلار بودند.با تأکید بر اقلام عمده کالای صادراتي، سنگ آهن با رشد ارزشي بالغ بر 64 درصد، گاز های نفتي و هیدروکربور های گازي شکل مایع شده با رشد حدود 54 درصد، و محصولات نيمه تمام از آهن يا فولاد با رشد حدود 28 درصد، بيشترین رشد را داشتند. همچنین، گاز طبيعي مایع شده با کاهش حدود 55 درصد، پروپان مایع شده با کاهش حدود 22 درصد و بوتان مایع شده با کاهش حدود 9.21 درصد، بيشترین کاهش را در این دوره نسبت به سال قبل داشتند.

با ۱۸ درصد کاهش به ۳۶۰ دلار متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی

این مسؤول اظهار کرد که صادرات کالاهای پتروشیمی با ۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و به ارزش حدود ۱۸ میلیارد دلار، از نظر وزن ۹.۴ درصد کاهش و از حیث ارزش حدود ۲۹ درصد کاهش داشته است، که ناشی از کاهش قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی بوده است.رضوانی‌فر در خصوص ۵ کشور اول مقصد صادراتی کشورمان اعلام کرد که در ۱۱ ماهه سال جاری، ۷۵ درصد از وزن و ۷۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور به چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند صادر شده است.معاون وزیر اقتصاد با بیان افزایش واردات به لحاظ وزنی و ارزشی، اعلام کرد که در ۱۱ ماهه سال جاری، ۳۵ میلیون و ۷۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار وارد شده است، که به لحاظ وزنی 6.4 درصد و از حیث ارزش 11.11 درصد افزایش داشته است. همچنین، در همین دوره، 60 میلیون دلار برق نیز وارد شده است که نسبت به سال قبل 48 درصد کاهش داشته است.رئیس کل گمرک ایران در خصوص سه قلم عمده کالای وارداتی در ۱۱ ماهه سال جاری ذکر کرد: ذرت دامی با 3 میلیارد و 500 میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند با 2 میلیارد و 600 میلیون دلار، و دانه سويا با 1 ميليارد و 800 ميليون دلار سه قلم عمده كالای وارداتي بودند. همچنین، طلا به شکل خام، تراکتور‌ها و قطعات منفصله اتومبيل‌های سواري بيشترين افزايش به لحاظ ارزش را داشتند، در حالي كه برنج و گندم بيشترين كاهش را تجربه كرده‌اند.

ثبت ۱۹ میلیارد دلار مازاد تراز تجاری در ۱۱ ماهه سال جاری

رضوانی اظهار کرد که در ۱۱ ماهه سال جاری، امارات متحده عربی با ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، چین با ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از جمله پنج کشور بزرگ بودند که در تجارت واردات شرکت داشتند. این بطور ناخوشایند نشان میدهد که وزارت نیرو اطلاعات به روز شده برق دربارهٔ ۱۱ ماههٔ فعلی را اعلام نکرده است، و اطلاعات صادرات برق تنها برای ۹ ماه قابل دسترس است.

admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *