info@tabarroki.com

آمار گمرک از واردات کالاهای اساسی تا پایان بهمن 1402

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گمرک ایران؛ گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام‌ کرد: ۲۲ میلیون و ۸۸۱ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۲۶ میلیون دلار از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه وارد کشور شد. واردات کالای اساسی در ۱۱ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱.۳۰ درصد افزایش و از حیث ارزش پنج درصد کاهش داشته است.

با توجه به گزارش مذکور، ذرت با ۳٫۵۰۱ میلیارد دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲٫۲۸۲ میلیارد دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۲٫۴۷ میلیارد دلار، برنج با ۱٫۲۱۰ میلیارد دلار و گندم با ۱ میلیارد دلار، پنج قلم نخست کالای اساسی وارداتی را به خود اختصاص دادند.

در میان پنج قلم نخست کالاهای اساسی در دوره مذکور، افزایش ارزش ذرت به نسبت ۱۶ درصد، روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع به ترتیب ۳۲ صدم و انواع دانه‌های روغنی پنج درصد را نشان می‌دهد، در حالی که بقیه کالاها یعنی برنج و گندم به ترتیب با ۴۵ و ۳۹ درصد کاهش ارزش روبرو شده‌اند.این گزارش بیشترین کاهش ارزش را در میان کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه سال جاری به خود اختصاص داده است. در این دوره، واردات چای خشک، برنج، گندم، شکر خام، حبوبات و جو به ترتیب بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاهای اساسی تجربه کرده‌اند.در طول دوره مذکور، واردات گوشت قرمز سبک گرم، گوشت قرمز سرد سنگین، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به ترتیب بالاترین افزایش ارزش را در میان کالاهای اساسی داشته‌اند.

admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *