info@tabarroki.com

ثبت سفارش واردات خودرو به مناطق آزاد ابلاغ شد

محمد صفری، معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری، موضوع ثبت سفارش واردات خودرو به مناطق آزاد را ابلاغ کرد. این مصوبه شامل موارد مهمی است که از جمله آن‌ها می‌توان به ممنوعیت ورود خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، خودروهای هیبرید و برقی با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار، و همچنین خودروهای برند کره‌ای و آمریکایی اشاره کرد. همچنین، ورود و ترخیص خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز نیز ممنوع اعلام شده است.

در این نامه به اجرای مصوبه شماره ۱۹۳۳۷۸ تا ۶۲۰۷۲ ه مورخ ۲۳/۱۰/۱۴۰۲ هیأت وزیران اشاره شده و تأکید شده است که با پیگیری‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، امکان ثبت آماری واردات خودرو به مناطق آزاد از محل ارز سپرده خود فراهم شده است. این امر پس از تأیید تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و طبق ضوابط مندرج در نامه‌های مربوطه انجام خواهد شد. رعایت موارد ذکر شده در این مصوبه برای تمامی خودروهای مشمول ضروری است.

 

۱-اظهار و ترخیص خودروها
کلیه خودروهای مشمول تصویب‌نامه مذکور، اعم از خودروهای ثبت آماری شده قبلی یا جدید، باید از طریق سامانه رفع تعهد ارزی مناطق آزاد و سامانه امور گمرکی (EPL) اظهار و ترخیص شوند.

۲-رعایت مفاد تصویب‌نامه
رعایت سایر مفاد این تصویب‌نامه، شامل ممنوعیت ورود خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، عدم امکان ثبت آماری خودروهای ترکیبی و برقی با ارزش بالای ۴۰ هزار دلار، رعایت مبنای تعیین ارزش خودرو، اخذ تاییدیه استاندارد و رعایت ضوابط مربوط به آلایندگی، بررسی صلاحیت فنی و حرفه‌ای واردکنندگان، استعلام اصالت قراردادهای واردات خودرو با شرکت‌های خارجی و خدمات پس از فروش از وزارت صمت یا سازمان توسعه تجارت، و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، از جمله عدم ورود خودروهای کره‌ای و آمریکایی، برای مراحل بعدی اجرای کار ضروری است.

۳-ممنوعیت ورود و ترخیص خودروها
ورود و ترخیص خودروهای موضوع این تصویب‌نامه بدون ثبت آماری معتبر و بدون تخصیص ارز به محدوده مناطق آزاد ممنوع می‌باشد.

شایان ذکر است که در اجرای تبصره ذیل ماده ۲ مصوبه شماره ۱۹۳۳۷۸ / ت ۶۲۰۷۲ ه مورخ ۲۳ / ۱۰ / ۱۴۰۲ هیئت محترم وزیران، پیگیری‌ها و جلساتی با وزارت صمت، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور تعیین سهمیه از سایر منابع ارزی انجام شده است. به محض حصول نتیجه، مراتب در ابلاغیه‌های بعدی به آن سازمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

admin

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *