info@tabarroki.com

خدمات حمل و نقل دريايي

انواع بار در حمل و نقل دریایی می توانند به چند دسته مختلف تقسیم شوند که در زیر توضیح داده شده است.

۱. حمل و نقل عمیق از دریا: این نوع حمل و نقل به معنای حمل و نقل بین قاره‌ای با عبور از اقیانوس‌ها است. در این حمل و نقل، از کشتی‌های بزرگ استفاده می‌شود و مسافت‌های طولانی پوشش داده می‌شود. معمولاً برای حمل و نقل کالاهایی مانند سنگ آهن، روغن، سیمان و کود استفاده می‌شود.

۲. حمل و نقل دریای کوتاه (حمل و نقل ساحلی): در مقابل حمل و نقل عمیق دریا، این نوع حمل و نقل در مسافت‌های نسبتاً کوتاه انجام می‌شود. کشتی‌های استفاده شده در این نوع حمل و نقل بسیار کوچکتر از کشتی‌های عمیق هستند و گاهی به داخل کشور سفر می‌کنند. آنها قطعاً از اقیانوس عبور نمی‌کنند، بلکه در امتداد ساحل و سایر آبها حرکت می‌کنند. حمل و نقل دریای کوتاه نیز معمولاً برای حمل و نقل کالاها استفاده می‌شود، اما حجم آنها کمتر بوده و نرخ باربری متفاوتی دارد.

۳. حمل و نقل داخلی: این نوع حمل و نقل به معنای استفاده از آبراه‌های داخلی برای حمل و نقل توسط کشتی‌ها است. آبراه‌های داخلی شامل رودخانه‌ها، کانال‌ها و دریاچه‌ها می‌شوند. حجم حمل و نقل داخلی کمتر از حمل و نقل دریایی کوتاه و کم‌عمق است و کشتی‌ها برای عبور از آبراه‌های داخلی طراحی شده‌اند. محصولاتی مانند فرآورده‌های نفتی، معادن و محصولات شیمیایی می‌توانند توسط آبراه‌های داخلی کشور حمل و نقل شوند.

معمولاً زمان تقریبی حمل و نقل کالا در روش دریایی بین 30 تا 35 روز است. این مدت زمانی که لازم است کالا از یک کشور به کشور دیگر منتقل شود، در حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود. این زمان ممکن است نسبت به روش‌های دیگر حمل و نقل، مانند حمل و نقل هوایی، بیشتر باشد.

OBL چیست؟

OBL یا “Ocean Bill of Lading” مخفف عبارتی است که به بارنامه دریایی اشاره دارد. بارنامه دریایی یک سند قانونی است که برای حمل و نقل کالاها به روش دریایی صادر می‌شود. OBL دارای دو نوع است:

بارنامه برای حمل گذری: این نوع بارنامه برای حمل و نقل کالاها از یک مبدأ به مقصد نهایی بدون تغییر مسیر و توقف در میان صادر می‌شود. در این حالت، کالا به صورت مستقیم از مبدأ به مقصد حمل می‌شود و در مسیر توزیع تغییر نمی‌کند.

بارنامه برای خطوط کشتیرانی: این نوع بارنامه برای حمل کالاها با استفاده از خطوط کشتیرانی خاص صادر می‌شود. در این حالت، کشتی‌های تابعه یک خط کشتیرانی خاص، کالا را از مبدأ به مقصد حمل می‌کنند و بارنامه با این خطوط کشتیرانی مرتبط است.

بارنامه دریایی (OBL) مهمترین سند در حمل و نقل دریایی است و مشخصات کالا، شرایط حمل و نقل، مبدأ و مقصد، خطوط کشتیرانی و شرایط پرداخت را شامل می‌شود.

بار فله

عبارت “بار فله” (BULK) به معنای حمل و نقل مرسولاتی است که بدون هیچ نوع بسته‌بندی و بدون استفاده از کانتینرها در کشتی بارگیری می‌شود. در این نوع حمل و نقل، کالاها به صورت خام، بدون بسته‌بندی خاص یا تقسیم بندی، به عنوان بار فله به کشتی بارگیری می‌شوند. برخی از مثال‌هایی از بار فله شامل غلات، سنگ آهن، سیمان، شکر، املاح معدنی، فسفات، ذغال و سایر مواد مشابه است. این نوع بار فله به صورت مستقیم در سالن‌های بارگیری و تخلیه کشتی‌ها به کمک تجهیزات مخصوص ریخته می‌شوند و در مقابل بارهای بسته‌بندی شده مانند کارتن‌ها یا کانتینرها، نیازی به بسته‌بندی جداگانه ندارند.

میزان حجم محموله های حمل و نقل

حجم محموله‌های حمل و نقل دریایی و اقیانوسی به طور کلی بسیار بزرگ است. در زیر، چند واقعیت اساسی درباره اندازه و مقیاس این صنعت آورده شده است:

  • حدود 90٪ از کل کالاها با استفاده از حمل و نقل دریایی و اقیانوسی حمل می‌شوند.
  • در سراسر جهان حدود 55،000 کشتی وجود دارد که به حمل و نقل دریایی مشغول هستند.
  • تقریباً 1.5 میلیون نفر در سراسر جهان در صنعت حمل و نقل دریایی مشغول به کار هستند.
  • یونان، آلمان و ژاپن از بزرگترین ناوگان حمل و نقل بین‌المللی دریایی برخوردارند.
  • بزرگترین کشتی حمل و نقل دریایی حدوداً قادر به حمل 18،000 کانتینر است.
  • بدون حمل و نقل دریایی، حمل و نقل بسیاری از مواد اولیه ممکن نبوده و این حوزه نقش اساسی در قیمت‌گذاری محصولات نهایی دارد.
  • یکی از بزرگترین خطرات صنعت حمل و نقل دریایی، دزدی دریایی است. با این حال، حمل و نقل از طریق دریا یا اقیانوس همچنان به عنوان روشی ایمن‌ترین برای حمل و نقل جهانی محسوب می‌شود.