info@tabarroki.com

ترانزیت محمولات وارداتي

ترانزیت داخلی کالا چیست؟

اگر ترانزیت کالا بین دو گمرک یک کشور باشد، به آن ترانزیت داخلی کالا می‌گویند. این نوع از ترانزیت صرفاً جنبه تشریفاتی دارد.

برای مثال اگر کالا از گمرک استان بوشهر به گمرک استان اصفهان انتقال پیدا کند، ترانزیت داخلی کالا انجام شده است. در این نوع ترانزیت، کالاهایی که قرار است جا به جا شوند، در مبدأ مورد بررسی قرار می‌گیرند. در واقع گمرک مبدأ وظیفه دارد تمامی کالا‌ها را مورد بررسی دقیق قرار دهد تا اگر کالایی خلاف مقررات به آن اضافه شده باشد را به عنوان قاچاق اعلام کند.

یک نمونه از ترانزیت داخلی کالا در ایران به این صورت می‌باشد که شرکت‌های تولید کننده شیشه و بلور در شمال کشور نیاز دارند تا مواد اولیه خود را از معادن جنوب کشور تأمین کنند. پس باید ترانزیت سنگ معدن از گمرک جنوب کشور به گمرک شمال کشور انجام گیرد و بررسی بار نیز بر عهده گمرک مبدأ می‌باشد.

نکته قابل ذکر دیگر درباره ترانزیت داخلی کالا این است که تمامی کالاها در این نوع ترانزیت باید طبق زمانی که مشخص می‌شود به مقصد برسد.

در غیر این صورت (یعنی زمانی که بار با تأخیر خیلی زیاد به مقصد برسد) تمامی بار به عنوان کالا قاچاق محسوب خواهد شد. اما ممکن است در جاده اتفاق پیش بینی نشده‌ای مثل تصادف رخ دهد در این صورت نیروی انتظامی برگه جریمه‌ای برای به راننده خواهد داد که با آن برگه به راننده 5 روز فرصت داده می‌شود تا کالاها را ترخیص کند.

مدارک مورد نیاز برای ترانزیت داخلی

برای ترانزیت داخلی کالا، مجموعه‌ای از مدارک لازم است. در کشور ما، مدارک لازم برای ترانزیت داخلی کالا عبارتند از:

بارنامه: این مدرک حاوی جزئیات کاملی از بار و مسیر ترانزیت است.

فاکتور فروش کالا: فاکتوری است که جزئیات فروش کالا را شامل می‌شود و نشان می‌دهد که کالا خریداری شده است.

لیست عدل بندی: این لیست شامل جزئیات دقیقی از محتویات بسته‌بندی شده کالا است.

ترخیصیه: مدرکی است که تأیید می‌کند که کالا قبلاً ترخیص شده و مجاز به ترانزیت است.

پروانه بهره‌برداری شرکت تولیدکننده کالا: این پروانه نشان می‌دهد که شرکت تولیدکننده کالا مجاز به فعالیت و ترانزیت داخلی است.

قبض انبار گمرک: این مدرک نشان می‌دهد که کالا در انبار گمرک نگهداری شده است و مجوز ترانزیت داخلی را دارد.

گواهی مبدأ: این گواهی نشان می‌دهد که کالا از مبدأ معتبری فرستاده شده است.

گواهی ثبت سفارش: این مدرک نشان می‌دهد که سفارش کالا به شرکت حمل و نقل داده شده است.

حتماً توجه داشته باشید که در برگه بارنامه، ذکر شده باشد که شرکت حمل و نقل مورد نظر اجازه ترانزیت داخلی کالا را دارد. این امر بسیار حیاتی است.

بعد از جمع‌آوری تمامی مدارک و اظهارنامه توسط گمرک، کالاها به صورت دقیق مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار خواهند گرفت تا از تطابق کالاها با مدارکشان مطمئن شوند. به عبارت بهتر، کالا باید بدون هیچ گونه دخل و تصرفی به گمرک مقصد منتقل شود. در این مرحله، گمرک مقصد مسئولیت بررسی دقیق و اعتبارسنجی کالاها را برعهده می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که کالاها هماهنگی کاملی با مدارک مربوطه دارند. این اقدامات صورت می‌گیرد تا از انجام هر گونه تخلف در ترانزیت داخلی کالا جلوگیری شود و کالاها به صورت قانونی و بدون هیچ گونه مشکلی به مقصد خود برسند.